Tiplijn: 06-19541384

Goederentrein ontspoort op rangeerterrein Kijfhoek Zwijndrecht

11

ZWIJNDRECHT – Op rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht is dinsdagavond 16 juni een goederentrein ontspoord. Het treinongeval gebeurde net na 19.30 uur. Meerdere kolenwagons van de trein kwamen naast het spoor terecht. Er vielen geen gewonden en volgens de brandweer is er ook geen gevaar voor de omgeving ontstaan.

De brandweer rukte met veel voertuigen uit naar het spooremplacement. Daar bleek geen sprake van brand of lekkage. De oorzaak van de ontsporing is vooralsnog onduidelijk.

Gevolgen treinverkeer
Het ongeval had ook gevolgen voor het overige treinverkeer. Tussen Zwijndrecht en Rotterdam-Lombardijen reden tot halverwege de avond geen (passagiers)-treinen door de defecte bovenleiding. De constructie die de bovenleiding op zijn plaats houdt raakte namelijk ook flink beschadigd.

Berging
Woensdag in de loop van de dag werd begonnen met het bergen van de kolenwagons. Nadat de wagons en de trein zijn verwijderd kan begonnen worden met het repareren van de bovenleidingen. Waarschijnlijk zal ook een stuk van de rails worden vervangen.

Foto’s: Robert van Loon en Gerco de Haas

kijfhoek 002 kijfhoek 004 kijfhoek 010 kijfhoek 012 kijfhoek 015 kijfhoek 035 IMG_0542 IMG_0551 IMG_0544 IMG_0557 kijfhoek 039

Dit kan u ook interesseren

Deel dit bericht:

11 reacties

  1. Wat als het een aanslag van IS was geweest of de Russen…..of de Belgen……of de Duitsers………kom op zeg, get a life

  2. De zoveelste ontsporing waarschijnlijk niet goed nagekeken bij vertrek.Scherpe wiel flens of vaste rem hotbox falen iemand zal bloeden

  3. Gelukkig geen gewonden! Op de foto’s is goed te zien dat het een LEGE kolentrein betreft, let op de restjes steenkool naast de wagons die ‘op één oor liggen’. En kenners zien meteen dat het Falns wagons zijn. Zou de trein beladen geweest zijn kon men daar aardig zwartwerken, in letterlijke zin des woords…. Wat mij verbaast is dat sommige nieuwssites melden dat DB Schenker, de eigenaar van deze trein, gemeld zou hebben dat het om een beladen ertstrein naar Dillingen (Saar) in Duitsland zou gaan…. Welnu, insiders weten dat deze ertstreinen met Faals 150 en Falrrs 153 wagons rijden. Die staan op 3-assige draaistellen en hebben een UIC69 automatische koppeling wegens het hoge treingewicht. De ‘gewone’ koppelingen kunnen de krachten van zo’n 5400 tons (!) ertstrein niet aan.

    • 2503Victor on

      Bij het laden van ertstreinen gebruiken ze een trechter maar deze was niet beschikbaar dus werden shovels gebruikt daarom zijn de FALNS gebruikt. Ik heb zelf ook op de brug gestaan en je kon duidelijk dat ze verkeerd beladen waren. aan de ene kant zat ook veel meer dan aan de andere kant. Ook heb ik een vriend die voor DB Schenker werkt die heeft mij kunnen bevestigen dat het om een Ertstrijn gaat.

    • Het was een BELADEN ertstrein. Het feit dat je bijna niets ziet liggen langs het spoor komt omdat er en niet zoveel in die wagens gaat (erts is behoorlijk zwaar) en het merendeel nog in de wagens zit ipv er uit is gezwiept. Oorzaak is waarschijnlijk ook verkeerd beladen van de wagens waardoor de lading te veel aan 1 kant lag.

      En voor diegene die zich afvragen wat als… Ketelwagens en andere wagons voor gevaarlijke stoffen zijn anders gebouwd waardoor de lading altijd met het zwaartepunt in het midden ligt en zo’n ontsporing (vrijwel) niet kan gebeuren.

  4. Doemdenken kunnen we allemaal. De ‘wat als’ respondenten zijn slechts op zoek naar een reden om het spoorvervoer als zeer gevaarlijk te bestempelen, terwijl spoorvervoer nog steeds de veiligste manier is voor bulkladingen.

    Verkeerd beladen is vrijwel niet mogelijk bij de Falns. De lading komt onderin altijd op de bodem terecht en stapelt zich als vanzelf tegen de wanden op. Het gaat immers om los gestort materiaal, niet om houtblokken of dozen. De wagons mogen bij vertrek tot 50cm boven de wanden geladen worden zolang het een kegel is.
    De verplaatsing van de belading in de wagons komt door de abrupte remming van de trein. Niets meer en niets minder.

    Overigens is te zien dat een deel van de wagons niet beladen is. Daar zou het probleem rond deze ontsporing wel eens kunnen zitten. Tijdens een remming kunnen lege wagons opzij of omhoog geduwd worden als de trein (de wagons) niet in de juiste remstand gezet zijn. Er zijn voorschriften in de bijlage Spoorverkeer die beschrijven wanneer een trein als deze in de P of in de G stand hoort te staan. En dat heeft een reden. Dat men die regel probeert te omzeilen door wagens van een vaste koppeling te voorzien, is niet als slim te bestempelen.

    • Beste Frederik,

      Verkeerd beladen kan heel goed met deze wagens, vooral als er niet veel lading in ligt. De bodem van deze wagens heeft een rechtopstaande V met de punt naar boven om er voor te zorgen dat de bulk aan beide zijden uit de kleppen komt en er niets op de bodem kan blijven liggen.

      Bij weinig lading zoals ijzererts kan het dus gebeuren dat er te veel lading aan 1 kant van de “V” komt te liggen. Overigens waren alle wagens beladen. Bij erts ligt er altijd maar een zo’n klein laagje in dat je dat van buiten niet kan zien. Als er kolen in die wagens zit dan ligt het wel tot bovenin vol.

Reageer